måndag 15 februari 2010

Samma färg på hjärtat


I fredags gjorde jag en intervju med Mark Levengood. Han är lika mysig i verkligheten som man kan tro. Sådant gör mig glad. När folk är äkta. På riktigt.

Här kommer mina favoritcitat från Mark Levengoods och Unni Lindells första bok med barncitat ”Gamla tanter lägger inga ägg.”



”Min mamma säger att jag går henne på nerverna fast jag står alldeles stilla.” Sigurd, 6 år

”En mamma är egentligen bara en flicka som har råkat bli stor.” Annika, 8 år

”Mamma säger att jag är svartsjuk på Simon, men det är inte sant. Det är bara helt vanligt hat.” Ingrid, 8 år

”När jag slåss med min lillebror får jag inte slå tillbaka. Det gör jag inte heller. Jag biter istället.” Susanne, 7 år

”Det svåraste med äktenskapet är kanske att man har så mycket med varandra att göra.” Gabriel, 8 år

”Prästen frågar om man vill gifta sig med den som står bredvid eller om man hellre vill han någon annan. Oftast är det ingen annan där, så då svarar man ja.” Emil, 7 år

”På dagis tar de hand om de barn som blir över när föräldrarna går till jobbet.” Gustav, 6 år

”Det är väldigt många som vill avliva hela kungahuset.” Marie, 8 år

”Någon kastade en sten på hans grav. Därför stod Jesus upp och blev jude. Då blev det stor uppståndelse.” Sofia, 9 år

”Första maj är frihetsdag för alla stackars fattiga arbetare. Därför har barnen skollov.” Joachim, 10 år

”Man ser att min pappa är svensk, för han liknar sin bror.” Matilda, 8 år

”Jag är bästis med en invandrare, men jag tror inte att han vet att han är invandrare. Jag har i alla fall inte sagt något.” Samuel, 7 år

”Det är inte farligt om man har olika färg på huden. Det viktiga är att man har samma färg på hjärtat.” Isabell, 7 år

”När det är natt i Indien är det sommar i Sverige.” Linnéa, 9 år

”Det största landet i världen heter Utlandet.” Philippa, 6 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar