tisdag 9 februari 2010

Kål som gör som jag vill...


Kål är inte allas favoritgrönsak, jag vet, men jag gillar det ganska mycket. Det enda problemet är att det känns som en kall grönsak, på ett sätt smakar den bäst okokt men då känns den mycket kallare än andra grönsaker som jag äter råa. Och lite ovänlig också. Jag tror det är för att när du skivar den så är den svår att böja och det är svårt att sticka ner en gaffel i den också. Men jag har kommit på en lösning som får kålen att böja sig som jag vill. Jag ångkokar den i några minuter och sedan blir vi vänner.
Här är receptet på en sådan sallad som känns lite varmare och passar därför även under vintriga dagar.

Kålsallad med ägg, gräslök och brödkrutonger

Kål ( röd eller vit)
Hårdkokt äggula
Brödkrutonger
Gräslök
Någon vinäger eller dressing som du gillar
God olivolja

Gör så här:

- Skär kålen i lagom stora bitar och ångkoka i 2-3 minuter. Om du vill ha den riktigt mjuk, ångkoka den bara lite längre. Jag gillar att fortfarande ha lite tuggmotstånd.
- Lägg på vinäger eller dressing medan kålen fortfarande är varm, då drar den åt sig smakerna bättre.
- Stek brödkrutongerna i lite olivolja och lägg dem på en bit hushållspaper så drar du bort allt överflödigt fett.
- Lägg kålen i en skål, lägg över äggulan, hackad gräslök och brödkrutongerna och sprinkla sedan lite vinäger över och rör om lite grann med händerna innan du serverar.


3 kommentarer:

  1. Jag vet inte, kål det låter tråkigt på nåt sätt. Behöver lyftas fram och ställas i dager!/ Å

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet gulle! Om du får i ekopåsen prova det här receptet.
    Eller så får du prova hemma hos mig...;) Puss!

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott med en god kålsallad, ser framemot att få smaka den hos dig, hi, hi/Mamma

    SvaraRadera